Ekstraordinær service – godt marketingtiltag

Her på hobbyredaktionen er vi alle sammen tidligere mekanikere og altid på udkig efter nye tiltag hvad enten det er indenfor nye smarte dimser, god service eller nye effektive marketingtiltag. På vores tur rundt i landet – undercover – stødte vi forleden på en forhandler, der har taget et ekstraordinært initiativ, der hører under sidstnævnte kategori.

Sælgeren fortalte med stor iver og glæde om ideen og om, hvor sjovt det var at iagttage kundens reaktion, når denne kom ind i butikken for at hente sin nye bil. De havde nemlig besluttet at binde en kæmpe stor sløjfe rundt om bilen samt at rulle den røde løber ud foran bilen. Og ikke nok med det, så fik kunden overrakt en fin buket blomster af sælgeren. Kundernes reaktioner var overvejende positive fortalte sælgeren. De fleste bliver meget glade og overraskede. Nogle af mændene reagerer med et glimt i øjet og udbryder, at nu er aften reddet i det lille hjem – konen vil blive glad for blomsterne – en kærkommen overraskelse.

Det er selvfølgelig en ekstra omkostning – men sælgeren er overbevist om, at det er et godt marketingtiltag.  Sælgeren fortalte mig, at de til at begynde med sendte deres studentermedhjælper ned for at købe blomsterne – men nu er de begyndt at bestille dem over nettet. Det går meget hurtigere og er egentlig også lettere. Det er stadig studentermedhjælperen, der sørger for bestillingen, men i stedet for, at han skal bruge tid på transport, så går han bare ind på Design Flowers hjemmeside, vælger en buket og trykker ”Send blomster” og vupti, så bliver de leveret samme dag.

Jeg var lidt skeptisk og spurgte om nogle af kunderne ikke syntes, at det var lidt for meget ”gøgl”. Jo svarede han- det er mest privatkunderne, der synes om initiativet og derfor har de valgt en lidt anderledes strategi til erhvervskunderne. Til det segment har de fjernet den store sløjfe, den røde løber samt blomsterne og erstattet dem med en Luksus gavekasse bestående af rødvin og chokolade. Kassen kan de bestille samme sted, som de bestiller blomster. Det er nemt for studentermedhjælperen kun at have en forhandler at forholde sig til.