Som tidligere automekaniker må jeg jo indrømme, at jeg har haft min del af dårlige betalere. Jeg kan da på sin vis godt forstå, at det er en ulykkelig situation for nogle, at deres bil går i stykker. Måske er de meget afhængige af deres bil for at de kan komme på arbejde eller hente børn eller noget helt tredje og så indleverer de bilen til reparation, selvom de ikke har råd. På den anden side, har autoværkstedet en forretning med medarbejdere, der skal have løn, og husleje der skal betales samt leverandører, der skal have penge for de reservedele, de leverer etc. Og ja, så er der selvfølgelig også mig selv, der også skulle hæve en løn.
Overlad det administrative til et inkassofirma
Min pointe er, at jeg ikke havde råd til at have alt for mange kunder, der ikke betalte deres regninger. Så det var med meget stor glæde, at jeg forleden dag, på en af mine under cover missioner, stødt på et autoværksted, hvor de samarbejdede med et for mig nyt inkassofirma. Firmaet hedder Debtia og de har naturligvis fokus på effektiv inddrivelse af nuværende krav, men ikke nok med det, de arbejder også på at forebygge mod dårlige betalere fremadrettet. De kigger på den enkelte automekanikers faktura- og rykkerprocedurer og hjælper dem med at optimere systemerne, så værkstedet i højere grad undgår dårlige betalere fremover. Jeg ved ikke præcis hvordan Debtia bærer sig ad, men det er heller ikke det væsentlige for mig. For mig er det vigtigste, at de er effektive og tager sig af de emner, som mekanikeren ikke er så stiv i, så han/ hun kan dedikere sin tid, til det som han/ hun lever og ånder for og som han/ hun er god til, nemlig at reparere biler. Det er jo der deres interesse ligger. Alt det administrative er svært og tidskrævende, men naturligvis en vigtig del af forretningen. Værkstedet, som jeg besøgte, har stor tillid til Debtia og jeg kan forstå, at de er grundige og effektive og anvender store mængder af data til at kreditvurdere hver enkelt skyldner.